Wycena maszyn oraz urządzeń

Wycena maszyn oraz urządzeń

22 września 2021 0 przez UCTB.PL

Podstawowym celem wyceny maszyn, urządzeń, środków technicznych czy linii produkcyjnych jest oszacowanie ich wartości rynkowej. Wartość rynkowa – to cena, jaką gotowy jest zapłacić potencjalny nabywca w przypadku, gdy zachodzą następujące czynniki: strony są niezależne, nie działają w sytuacji przymuszenia, znają okoliczności i cechy środka będącego obiektem transakcji oraz istnieje odpowiedni czas na podjęcie decyzji.

Pierwszym etapem przeprowadzenia wyceny maszyny jest wizja. W jej trakcie rzeczoznawca dokonuje oględzin i sprawdzenia stanu technicznego wycenianego urządzenia. Rzeczoznawca może zadawać w czasie wizji sporo pytań. Do sporządzenia profesjonalnej wyceny bowiem potrzebuje on garść informacji o przedmiocie wyceny. Należą do nich: rok produkcji, model i typ urządzenia, producent, konstrukcja, dodatkowe wyposażenie. Również nie bez znaczenia są przebyte remonty i naprawy danego środka trwałego, jego wydajność, jak maszyna działa, jakie jest jej przeznaczenie.

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie właściwego procesu wyceny. Wartość rynkową przedmiotu szacuje się stosując podejście porównawcze lub kosztowe. W podejściu porównawczym bierze się pod uwagę wartości porównywalnych ruchomości na rynku pierwotnym/wtórnym.

Podejście kosztowe określa koszt zastąpienia ruchomości nowych oraz ubytek ich wartości z przyczyn fizycznych, funkcjonalnych i ekonomicznych.
• czynniki techniczne (zużycie fizyczne) –dotyczące zużycia fizycznego urządzenia lub maszyny, związane głównie z istnieniem tarcia, nacisków oraz zachodzeniem reakcji chemicznych w materiale danych elementów, jak i między materiałem a otoczeniem.
• czynniki funkcjonalne (zużycie funkcjonalne)– wynika z postępu technicznego i technologicznego, dotyczy zmiany rozwiązań funkcjonalno-użytkowych maszyn.
• czynniki ekonomiczne (zużycie ekonomiczne) –czynniki zewnętrzne, na przykład brak określonych surowców, zmiana przepisów prawa, zmiana przepisów związanych z ochroną środowiska, obniżenie popytu.

Rzeczoznawca majątkowy dokonuje wyceny maszyn i urządzeń między innymi w celu:

  • określenia udziału środków trwałych w majątku przedsiębiorstwa,
  • określenia wartości dla celów podziału majątku,
  • oszacowania środków technicznych dla potrzeb dokonania przekształceń własnościowych, upadłości, fuzji, likwidacji przedsiębiorstwa,
  • ustalenia wartości początkowej i wysokości odpisów amortyzacyjnych,
  • określenia wartości zabezpieczenia kredytu, pożyczki lub zastawy,
  • określenia wartości likwidacyjnej jako ceny wywoławczej na przetargu, aukcji, licytacji,
  • ustalenia kwoty bazowej w negocjacjach cenowych celem zawarcia umowy,
  • ustalenia wartości rynkowej jako podstawy wyznaczenia wysokości podatku, cła, akcyzy, opłaty skarbowej,
  • ustalenia wysokości szkody dla potrzeb postępowania ubezpieczeniowego,
  • określenia czynszu za najem.

Wycena maszyn i urządzeń sprowadza się do oszacowania wartości środków trwałych, określenia ich rodzaju, utraty wartości, kosztów oraz czynszów. Oszacowanie wartości środków jest określeniem wartości z uwzględnieniem wszelkich koniecznych w tym celu atrybutów, mających istotne znaczenie dla wyniku przedmiotowego szacunku, z dokładnością wymaganą i konieczną ze względu na cel i wyceny maszyn. Najczęściej przy podejmowaniu wyceny maszyn i urządzeń określa się ich wartość rynkową. Wartość rynkowa jest natomiast definiowana jako racjonalnie określona ilość pieniędzy, którą kupujący będzie skłonny zaoferować sprzedającemu w zamian za przedmiot transakcji przy założeniu równości stron, bez istnienia przymusu wpływającego na decyzję o zakupie i sprzedaży, przy pełnej znajomości przedmiotu i okoliczności transakcji, oraz przy chowaniu odpowiednio długiego czasu wyeksponowania przedmiotu sprzedaży na wolnym rynku. Powyższa wartość uwzględnia m.in. wytwórcę, kompletność, stan techniczny, nowoczesność konstrukcji i wiek urządzenia, okres i sposób eksploatacji, a także warunki popytu i podaży odzwierciedlone ofertami ruchomości porównywalnych. Wspomniana definicja wartości rynkowej wymaga uszczegółowieniu w zależności od celu – odmienna jest przy wycenie maszyn nowych, a inna np. dla celów komorniczych – wówczas wycenia się wartość likwidacyjną przy sprzedaży wymuszonej.

Oferta wyceny maszyn i urządzeń:

Motoryzacja w Polsce

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.