Zakup używanego samochodu

Zakup używanego samochodu

20 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Czy opłaca się kupić używane auto?

Bardzo często pierwszym samochodem, kupowanym przez świeżo upieczonego kierowcę,
jest pojazd z drugiej albo z trzeciej ręki. Pozwala to sporo zaoszczędzić, a także zyskać
pewność, że nawet nieostrożna (odpukać!) jazda nie spowoduje natychmiastowego
bankructwa. Rynek aut używanych ma się dobrze i obecnie nie ma większego problemu z
nabyciem takiego samochodu czy to na giełdzie, czy to bezpośrednio od poprzedniego
właściciela. Można również rozważyć sprowadzenie pojazdu zza granicy. Transakcja bardzo
się opłaci, jeśli zweryfikujemy jakość oferowanego auta. Sprzedawcy starają się zyskać jak
najwięcej, niekoniecznie tyle samo dając w zamian, czyli łatwo jest naciąć się na nieuczciwe
procedury typu cofanie licznika przejechanych kilometrów, „wyklepywanie” blachy po

różnego rodzaju stłuczkach, ukrywanie rdzy na karoserii. Często samochody używane mają
też pewne defekty wymagające wykonania kosztownej naprawy. Klient, jeśli o tym nie wie,
będzie skłonny zapłacić więcej, stąd ukrywa się przed nim ów fakt aż do momentu zakupu.
Jeśli będzie życzył sobie przegląd w warsztacie, zrobi to zaprzyjaźniony i oczywiście równie
nieuczciwy mechanik – na końcu poświadczy, że wszystko jest ok.

Kupuj z kimś

Niedoświadczone osoby powinny kupować auto w asyście bardziej doświadczonych
kierowców. Przy braku kogoś takiego dobrym wyjściem będzie wizyta w niezależnym
warsztacie samochodowym, którego pracownicy nie mają żadnej umowy z nieuczciwym
właścicielem auta. Przegląd powinien być jak najbardziej dokładny, zwłaszcza jeśli pojazd
zdradza podejrzane objawy lub jest oferowany w cenie podobnej do nowego auta.

Motoryzacja w Polsce

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.