Co to jest transport HDS?

Co to jest transport HDS?

29 kwietnia 2021 0 przez UCTB.PL

Dla każdego pracownika branży budowlanej pojęcie dźwigu HDS czy samochodu HDS jest w pełni zrozumiałe. Osoby, które z budownictwem mają niewiele wspólnego, bardzo często nie wiedzą czym są samochody z HDS i do czego mogą być wykorzystywane.

HDS oznacza Hydrauliczny Dźwig Samochodowy. Jeżeli więc mówimy o HDS, mamy na myśli zazwyczaj samochód ciężarowy, który ma zamontowany specjalny żuraw zwany przeładunkowym. Mówiąc inaczej, są to samobieżne urządzenia, służące do załadunku i rozładunku, przytwierdzone do samochodu ciężarowego.

Robocza część HDS to obrotowe ramię dźwigu. Za jego pomocą możemy przenosić różnego rodzaju ciężkie elementy. Dźwig napędzany jest, jak sam nazwa wskazuje pompa hydrauliczną. Natomiast sama pompa zasilana jest przy pomocy silnika spalinowego pojazdu, do którego przytwierdzony jest dźwig. Standardowy HDS potrafi udźwignąć od 2,5 do 16 ton, a jego ramie może wysunąć się nawet do 12 metrów. Często samochody, do których przytwierdzony jest HDS posiadają też specjalne wysuwane podpory boczne, które zwiększają stabilność całej konstrukcji.

Do obsługi tego typu maszyny potrzebne są specjalne uprawnienia i zdanie odpowiedniego egzaminu. Ponadto osoba chcąca obsługiwać to urządzenie musi być pełnoletnia i mieć uprawnienia do prowadzenia pojazdu kategorii C oraz oświadczenie od lekarza o stanie zdrowi umożliwiającym wykonywanie tego typu prac.

Samochody HDS wykorzystywane są w szeroko rozumianym przemyśle oraz budownictwie. Za ich pomocą możemy załadowywać i rozładowywać różnego rodzaju palety, kleje, cegły, prefabrykaty betonowe, pręty stalowe, więźbę dachową.

Najczęściej spotykane rodzaje dźwigów HDS to:

  • do użytku ogólnego, gdzie wysięgnik pracuje poziomo lub pionowo – hydrauliczny dźwig montowany zazwyczaj na podwoziu pojazdu
  • do wycinki leśnej, gdzie zamiast haków występują specjalne chwytaki do przenoszenia drewna
  • dźwigi HDS montowane zaraz za siedzeniem kierowcy, używane przeważnie w firmach realizujących transport, w tym transport HDS
  • dźwigi HDS również montowane w tylnej części, dodatkowo ze skrzynią ładunkową

Technologia HDS jest również często używana przez samorządy. Samochody wyposażone w HDS służą do wywozu śmieci lub są wykorzystywane przez straż pożarną. Można za ich pomocą opróżnić duży śmietnik albo podnieść z drogi zawalone podczas silnej burzy drzewo. Dźwigi HDS sprawdzają się również świetnie w pojazdach służących jako pomoc drogowa.

Każdy pojazd wyposażony w HDS może być wykorzystany do załadunku i rozładunku przewożonych towarów czy maszyn. Oznacza to, że cały proces transportu przewożonych towarów odbywa się za pomocą jednego auta: załadunek, transport i rozładunek. Nie potrzeba dodatkowych dźwigów, wózków widłowych czy innych maszyn lub sprzętów.

Usługi dźwigowe HDS mogą być realizowane przy pracach montażowych na wysokościach, np. przy montażu elementów reklamowych czy konstrukcyjnych. Niektóre samochody z HDS wykorzystywane są także w przemyśle leśnym, ponieważ ich konstrukcja umożliwia przenoszenie ściętych drzew na naczepy samochodowe.

Dużym walorem dźwigów HDS jest możliwość zastosowania różnych uchwytów i akcesoriów, dzięki czemu poradzą sobie z praktycznie każdym rodzajem ładunku.

Przewóz drogowy z wykorzystaniem HDS to prosty sposób na optymalizację procesów logistycznych, poprzez redukcję wykorzystywanego czasu oraz zasobów. 

Firmy oferujące usługę transportu HDS: https://www.suda.com.pl/transport-hds/

Motoryzacja w Polsce

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.