Transport i relokacja maszyn

Transport i relokacja maszyn

26 lipca 2018 1 przez UCTB.PL

Transport ponadgabarytowy, inaczej nazywany ponadnormatywnym lub nienormatywnym, dotyczy ładunków niepodzielnych, które przewożone są na zestawach drogowych przekraczających 16,5 m długości, 2,5 m szerokości, 4 m wysokości, a ich waga jest wyższa niż 42 tony.

Standard w tej branży to jednak transport ciężkiego sprzętu budowlanego, maszyn rolniczych, elektrowni wiatrowych i wszelkiego rodzaju zbiorników. Jednym z najdłuższych elementów do przewiezienia są śmigła wiatraków. Zdarza się, że do ich transportu potrzebne są zestawy drogowe o długości aż 67 m.

Na rynku można spotkać wiele firm, które oferują usługi przewozów maszyn budowlanych. Firmy, które specjalizują się w tego typu transportach świadczą także usługę pilotażu oraz kompleksową organizację załadunku i rozładunku towarów , również oferują ubezpieczenia transportowe, także ubezpieczenie OC przewoźnika.

Firmy świadczące usługi transportu maszyn budowlanych czy niskopodwoziowego powinny dysponować pojazdami dobrych marek, aby w sposób bezpieczny oraz skuteczny transportować duże urządzenia. Warto zatem zwrócić uwagę na tabor takiej firmy oraz kompleksowe podejście do świadczonej usługi.

Transport maszyn to kosztowna i nieprosta sprawa. W zależności od rozmiarów maszyny przemysłowej, transport może wymagać specjalistycznej wiedzy oraz sprzętu. Trudno oszacować koszt takiego transportu, bo składa się na niego dużo zmiennych m.in: gabaryty towaru, waga no i oczywiście odległość. Warto pamiętać zawsze, że wycena będzie indywidualna bo każda maszyna jest inna. W związku z tym trudno określić średnią cenę transportu za kilometr.

W branży ponadgabarytowej wytyczenie optymalnej trasy bywa prawdziwym wyzwaniem. Tym bardziej że jak podkreślają właściciele firm, infrastruktura drogowa w Polsce nierzadko budowana jest w nie do końca przemyślany sposób. Przykładem mogą być obwodnice – potężne pieniądze inwestowane są w wielkie ronda, które dla ładunków ponadgabarytowych okazują się nieprzejezdne. Często podczas transportu konieczne jest zdemontowanie ronda. Jedyna droga, po której wielki ładunek może je pokonać, wiedzie bowiem na wprost. Co więcej, koszt takiego demontażu ponosi klient, a na trasie zazwyczaj na jednym rondzie się nie kończy.

Średnia cena to 1,28 zł/km. Polska: Transport frezarki: Średnia cena: 0,63 zł/km Ceny: 0,45-0,98 zł/km Transport tokarki: Ceny: 1,29-2,99 zł/km Transport maszyny wulkanizacyjnej, stolarskiej Ceny: 0,84-2,93 zł/km Transport lady sklepowej, chłodniczej itp.: Średnia cena: 1,02 zł/km Ceny: 0,56-1,33 zł/km Niemcy: Średnia cena za transport maszyn na trasie DE<->PL to 0,95 zł/km. Transport maszyny typu oklejarka, okleiniarka, stolarska Średnia cena: 1,18 zł/km Ceny: 0,38-3,38 zł/km Transport frezarki Średnia cena: 0,54 zł/km Ceny: 0,42-0,66 zł/km Wielka Brytania Średnia cena transportu maszyn np. transport maszyny montażowej, transport maszyn poligraficznych na trasie GB<->PL to 0,70 zł/km. Transport spawarki niewielkich rozmiarów: Średnia cena: 0,23 zł/km Ceny: 0,17-0,29 zł/km

Samochód, przeznaczony do przewożenia przedmiotów o dużych gabarytach powinien być do tego celu odpowiednio przygotowany. Musi spełniać wymogi, mieć określoną wagę, którą może przewozić i aktualny przegląd. Kierowca musi posiadać doświadczenie w przewożeniu maszyn ponadgabarytowych. Stawiając na profesjonalistów ma się pewność, że maszyna dotrze do miejsca docelowego na czas i w całości.

Profesjonalny transport maszyn, transport HDS, przemieszczanie maszyn zamówisz na stronie suda.com.pl .

Bywa i tak, że sam profesjonalny sprzęt nie wystarcza by przewieźć maszynę budowlaną z jednego placu budowy na drugi. W takiej sytuacji niezbędny będzie pilotaż, a więc asysta, co najmniej jednego samochodu pilotującego.

– jeśli maszyna przekracza 23 metry długości, szerokość przekracza ponad 3 metry a wysokość 4,50 wystarczy jeno auto pilotażowe

– jeśli maszyna przekracza 28 metrów długości, szerokość przekracza ponad 3,60 metra, wysokość 4,70 metra a waga przekracza 60 ton wtedy potrzeba dwóch samochodów pilotażowych.

http://www.suda.com.pl/relokacja-maszyn/

Motoryzacja w Polsce

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.