Co się dzieje z samochodami zimą?

Co się dzieje z samochodami zimą?

18 października 2017 2 przez UCTB.PL

Najczęstsze przyczyny zimowych awarii

Zima to dość trudny czas dla kierowców, choćby z uwagi na niekorzystne warunki drogowe,
czyli częste opady śniegu, marznącego deszczu utrudniające poruszanie się. Spory problem
stanowi też niższa temperatura, niejednokrotnie sporo poniżej zera. Narażenie samochodu
na taką temperaturę nawet przez niezbyt długi czas może skończyć się awarią albo
chwilowymi problemami z odpowiednią mobilnością pojazdu. Intensywne opady śniegu, jak i
też efekt zamarzającego śniegu na karoserii i innych elementach auta również powodują
trudności z właściwym użytkowaniem. Zdarza się na przykład, że samochód pozostawiony na
przypadkowym parkingu, w niewłaściwych warunkach będzie niestabilny podczas jazdy.

Kierowca może odczuwać tzw. niewyważenie kół. Jest to spowodowane nabiciem się
twardniejącego śniegu i lodu w obręcze kuł. Chociaż problem jest dokuczliwy, naprawia się
sam, kiedy tylko lód i śnieg się roztopią. Inny tego typu kłopot to utrudnione zmienianie
biegów. Może towarzyszyć jeździe podczas wszystkich zimowych miesięcy, kiedy
temperatura na zewnątrz jest niska i będzie wpływała również na temperaturę oleju w aucie.
Niektórzy kierowcy skarżą się też na dziwne odgłosy lub zachowanie auta, np. skrzypienie,
trzeszczenie, dym o intensywnej barwie wydobywający się z układu wydechowego głównie
przy ruszaniu. To głównie wynika z obecności pary wodnej wewnątrz pojazdu.

Jak zapobiegać?

Niektórych problemów nie da się uniknąć, ale na szczęście nie są zbyt poważne. Przy
świadomości, z czego wynikają, można spokojnie przejść nad nimi do porządku dziennego.
Trzeba jednak dbać o samochód i starać się zimą nie zostawiać go narażonego na
długotrwały wpływ niskiej temperatury.

Motoryzacja w Polsce

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.