Co się dzieje z samochodami zimą?

Co się dzieje z samochodami zimą?

18 października 2017 2 przez UCTB.PL

Najczęstsze przyczyny zimowych awarii

Zima to dość trudny czas dla kierowców, choćby z uwagi na niekorzystne warunki drogowe,
czyli częste opady śniegu, marznącego deszczu utrudniające poruszanie się. Spory problem
stanowi też niższa temperatura, niejednokrotnie sporo poniżej zera. Narażenie samochodu
na taką temperaturę nawet przez niezbyt długi czas może skończyć się awarią albo
chwilowymi problemami z odpowiednią mobilnością pojazdu. Intensywne opady śniegu, jak i
też efekt zamarzającego śniegu na karoserii i innych elementach auta również powodują
trudności z właściwym użytkowaniem. Zdarza się na przykład, że samochód pozostawiony na
przypadkowym parkingu, w niewłaściwych warunkach będzie niestabilny podczas jazdy.

Kierowca może odczuwać tzw. niewyważenie kół. Jest to spowodowane nabiciem się
twardniejącego śniegu i lodu w obręcze kuł. Chociaż problem jest dokuczliwy, naprawia się
sam, kiedy tylko lód i śnieg się roztopią. Inny tego typu kłopot to utrudnione zmienianie
biegów. Może towarzyszyć jeździe podczas wszystkich zimowych miesięcy, kiedy
temperatura na zewnątrz jest niska i będzie wpływała również na temperaturę oleju w aucie.
Niektórzy kierowcy skarżą się też na dziwne odgłosy lub zachowanie auta, np. skrzypienie,
trzeszczenie, dym o intensywnej barwie wydobywający się z układu wydechowego głównie
przy ruszaniu. To głównie wynika z obecności pary wodnej wewnątrz pojazdu.

Jak zapobiegać?

Niektórych problemów nie da się uniknąć, ale na szczęście nie są zbyt poważne. Przy
świadomości, z czego wynikają, można spokojnie przejść nad nimi do porządku dziennego.
Trzeba jednak dbać o samochód i starać się zimą nie zostawiać go narażonego na
długotrwały wpływ niskiej temperatury.

Motoryzacja w Polsce

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.