Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

13 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Odsuń od siebie senność i dojedź bezpiecznie do celu

Jadąc w długą podróż, warto starać się o zapewnienie sobie odpowiednio długich przerw na
zregenerowanie organizmu. Pamiętać trzeba o przynajmniej kilku godzinach snu, a jeśli jest
wymóg, żeby jak najszybciej dojechać na miejsce, najlepiej będzie znaleźć sobie zmiennika.
Reagować należy także w każdym momencie, gdy zaczniemy odczuwać znużenie, pieczenie
oczu, pojawi się ziewanie i chęć zdrzemnięcia się. W takich sytuacjach pomaga np. wyjście na
chwilę z auta i seria ćwiczeń rozciągających. Przeważnie już sam kontakt ze świeżym
powietrzem może na trochę orzeźwić, zwłaszcza jeśli wewnątrz auta jest sporo cieplej, a na
zewnątrz rześko i przyjemnie. Takie przerwy warto robić co pewien czas, gdyż nawet
chwilowa utrata koncentracji podczas jazdy może kosztować kogoś życie. Dobrze jest też
usunąć ze swojego otoczenia wszystko, co działa relaksująco i usypiająco – zamiast
spokojnych ballad można słuchać szybkich kawałków, zamiast dogrzewać się klimatyzacją
otworzyć na moment okno.

Moc kofeiny (i nie tylko)

Niektórzy kierowcy z brakiem koncentracji za kółkiem walczą za pomocą regularnych przerw
na kawę lub jakiś napój energetyczny. To całkiem dobry pomysł, ale co lepiej wybrać?
Znacznie zdrowsza jest kawa, gdyż większość napoi energetycznych oferuje organizmowi nie
tylko kofeinę i taurynę, ale również różne chemiczne dodatki. Można też zdecydować się na
produkty zawierające guaraninę, która znacznie dłużej „uwalnia się” i zapewnia długofalowy
efekt. Dużo jednak zależy od organizmu.

Motoryzacja w Polsce

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.