Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

13 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Odsuń od siebie senność i dojedź bezpiecznie do celu

Jadąc w długą podróż, warto starać się o zapewnienie sobie odpowiednio długich przerw na
zregenerowanie organizmu. Pamiętać trzeba o przynajmniej kilku godzinach snu, a jeśli jest
wymóg, żeby jak najszybciej dojechać na miejsce, najlepiej będzie znaleźć sobie zmiennika.
Reagować należy także w każdym momencie, gdy zaczniemy odczuwać znużenie, pieczenie
oczu, pojawi się ziewanie i chęć zdrzemnięcia się. W takich sytuacjach pomaga np. wyjście na
chwilę z auta i seria ćwiczeń rozciągających. Przeważnie już sam kontakt ze świeżym
powietrzem może na trochę orzeźwić, zwłaszcza jeśli wewnątrz auta jest sporo cieplej, a na
zewnątrz rześko i przyjemnie. Takie przerwy warto robić co pewien czas, gdyż nawet
chwilowa utrata koncentracji podczas jazdy może kosztować kogoś życie. Dobrze jest też
usunąć ze swojego otoczenia wszystko, co działa relaksująco i usypiająco – zamiast
spokojnych ballad można słuchać szybkich kawałków, zamiast dogrzewać się klimatyzacją
otworzyć na moment okno.

Moc kofeiny (i nie tylko)

Niektórzy kierowcy z brakiem koncentracji za kółkiem walczą za pomocą regularnych przerw
na kawę lub jakiś napój energetyczny. To całkiem dobry pomysł, ale co lepiej wybrać?
Znacznie zdrowsza jest kawa, gdyż większość napoi energetycznych oferuje organizmowi nie
tylko kofeinę i taurynę, ale również różne chemiczne dodatki. Można też zdecydować się na
produkty zawierające guaraninę, która znacznie dłużej „uwalnia się” i zapewnia długofalowy
efekt. Dużo jednak zależy od organizmu.

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.