Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

13 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Odsuń od siebie senność i dojedź bezpiecznie do celu

Jadąc w długą podróż, warto starać się o zapewnienie sobie odpowiednio długich przerw na
zregenerowanie organizmu. Pamiętać trzeba o przynajmniej kilku godzinach snu, a jeśli jest
wymóg, żeby jak najszybciej dojechać na miejsce, najlepiej będzie znaleźć sobie zmiennika.
Reagować należy także w każdym momencie, gdy zaczniemy odczuwać znużenie, pieczenie
oczu, pojawi się ziewanie i chęć zdrzemnięcia się. W takich sytuacjach pomaga np. wyjście na
chwilę z auta i seria ćwiczeń rozciągających. Przeważnie już sam kontakt ze świeżym
powietrzem może na trochę orzeźwić, zwłaszcza jeśli wewnątrz auta jest sporo cieplej, a na
zewnątrz rześko i przyjemnie. Takie przerwy warto robić co pewien czas, gdyż nawet
chwilowa utrata koncentracji podczas jazdy może kosztować kogoś życie. Dobrze jest też
usunąć ze swojego otoczenia wszystko, co działa relaksująco i usypiająco – zamiast
spokojnych ballad można słuchać szybkich kawałków, zamiast dogrzewać się klimatyzacją
otworzyć na moment okno.

Moc kofeiny (i nie tylko)

Niektórzy kierowcy z brakiem koncentracji za kółkiem walczą za pomocą regularnych przerw
na kawę lub jakiś napój energetyczny. To całkiem dobry pomysł, ale co lepiej wybrać?
Znacznie zdrowsza jest kawa, gdyż większość napoi energetycznych oferuje organizmowi nie
tylko kofeinę i taurynę, ale również różne chemiczne dodatki. Można też zdecydować się na
produkty zawierające guaraninę, która znacznie dłużej „uwalnia się” i zapewnia długofalowy
efekt. Dużo jednak zależy od organizmu.

Motoryzacja w Polsce

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.