SEAT świętuje 10-lecie dołączenia do Volkswagen Group Polska

SEAT świętuje 10-lecie dołączenia do Volkswagen Group Polska

8 listopada 2022 0 przez UCTB.PL

Mija 10 lat odkąd SEAT dołączył do Volkswagen Group Polska. W ostatniej dekadzie hiszpańska marka motoryzacyjna przeszła największą transformację i ofensywę produktową w swojej historii, wprowadzając do oferty nie tylko kolejne modele, ale także wyodrębniając ze swoich struktur zupełnie nowy brand – markę CUPRA. Dziś firma może pochwalić się najmocniejszym portfolio od początku swojego istnienia.

W październiku 2012 roku marka SEAT oficjalnie dołączyła do Volkswagen Group Polska. W ostatnich 10 latach hiszpański producent osiągnął imponujący sukces biznesowy, wychodząc obronną ręką z kryzysu pierwszej dekady XXI wieku, a także na nowo goszcząc w gronie top 20 marek motoryzacyjnych na świecie.

W tym czasie na polskie drogi wyjechały kolejne generacje SEATA Leona i SEATA Ibizy, a także zupełnie nowe modele z segmentu SUV, takie jak Ateca, Arona oraz Tarraco. Momentem zwrotnym w historii hiszpańskiego producenta było wyodrębnienie ze swoich struktur nowego brandu: marki CUPRA, która do dziś pozostaje najbardziej dynamicznie rosnącą marką motoryzacyjną w Europie.

Pierwsza okrągła rocznica dołączenia do struktur Volkswagen Group Polska to dobra okazja, aby podsumować to, co udało nam się osiągnąć przez te 10 lat. Dzięki największej ofensywie produktowej w historii hiszpańskiego brandu, SEAT cieszy się obecnie ogromnym powodzeniem. Z kolei sukces jego młodszej siostry – CUPRY, przerósł nasze oczekiwania. Dzisiaj obie marki posiadają bardzo mocne portfolio, które podbija serca miłośników motoryzacji na całym świecie, również nad Wisłą – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektor marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

Za sukcesem prowadzonej transformacji w Polsce stały efektywne działania marketingowe, które na nowo zbudowały świadomość marki wśród polskich konsumentów, a także nowoczesna sieć dealerska, która przeszła olbrzymią metamorfozę, zyskując zupełnie nową jakość oraz wysoką rentowność.

CUPRA i SEAT to marki, które się dopełniają. Każda z nich odgrywa znaczącą rolę w strukturze firmy, posiada własną osobowość i charakter, odpowiadający na potrzeby różnych grup klientów. Ostatnie 10 lat dowodzi, że taka strategia biznesowa się sprawdza – dodaje Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR marek SEAT i CUPRA w Polsce.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Motoryzacja w Polsce

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.