SEAT świętuje 10-lecie dołączenia do Volkswagen Group Polska

SEAT świętuje 10-lecie dołączenia do Volkswagen Group Polska

8 listopada 2022 0 przez UCTB.PL

Mija 10 lat odkąd SEAT dołączył do Volkswagen Group Polska. W ostatniej dekadzie hiszpańska marka motoryzacyjna przeszła największą transformację i ofensywę produktową w swojej historii, wprowadzając do oferty nie tylko kolejne modele, ale także wyodrębniając ze swoich struktur zupełnie nowy brand – markę CUPRA. Dziś firma może pochwalić się najmocniejszym portfolio od początku swojego istnienia.

W październiku 2012 roku marka SEAT oficjalnie dołączyła do Volkswagen Group Polska. W ostatnich 10 latach hiszpański producent osiągnął imponujący sukces biznesowy, wychodząc obronną ręką z kryzysu pierwszej dekady XXI wieku, a także na nowo goszcząc w gronie top 20 marek motoryzacyjnych na świecie.

W tym czasie na polskie drogi wyjechały kolejne generacje SEATA Leona i SEATA Ibizy, a także zupełnie nowe modele z segmentu SUV, takie jak Ateca, Arona oraz Tarraco. Momentem zwrotnym w historii hiszpańskiego producenta było wyodrębnienie ze swoich struktur nowego brandu: marki CUPRA, która do dziś pozostaje najbardziej dynamicznie rosnącą marką motoryzacyjną w Europie.

Pierwsza okrągła rocznica dołączenia do struktur Volkswagen Group Polska to dobra okazja, aby podsumować to, co udało nam się osiągnąć przez te 10 lat. Dzięki największej ofensywie produktowej w historii hiszpańskiego brandu, SEAT cieszy się obecnie ogromnym powodzeniem. Z kolei sukces jego młodszej siostry – CUPRY, przerósł nasze oczekiwania. Dzisiaj obie marki posiadają bardzo mocne portfolio, które podbija serca miłośników motoryzacji na całym świecie, również nad Wisłą – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektor marek SEAT i CUPRA w Volkswagen Group Polska.

Za sukcesem prowadzonej transformacji w Polsce stały efektywne działania marketingowe, które na nowo zbudowały świadomość marki wśród polskich konsumentów, a także nowoczesna sieć dealerska, która przeszła olbrzymią metamorfozę, zyskując zupełnie nową jakość oraz wysoką rentowność.

CUPRA i SEAT to marki, które się dopełniają. Każda z nich odgrywa znaczącą rolę w strukturze firmy, posiada własną osobowość i charakter, odpowiadający na potrzeby różnych grup klientów. Ostatnie 10 lat dowodzi, że taka strategia biznesowa się sprawdza – dodaje Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR marek SEAT i CUPRA w Polsce.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Motoryzacja w Polsce

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.