Certyfikat kompetencji zawodowych

Certyfikat kompetencji zawodowych

27 września 2018 0 przez UCTB.PL

Każdy przedsiębiorca zajmujący się prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na przewozie osób i rzeczy powinien mieć certyfikat kompetencji przewoźnika.

W dużych firmach taki dokument może posiadać tylko jedna osoba z zarządu. Certyfikat kompetencji przewoźnika jest niezbędny dla uzyskania licencji przewoźnika. Warunkiem otrzymania tego dokumentu jest zdanie egzaminu.

Certyfikat kompetencji zawodowych to dokument, który potwierdza kwalifikacje, wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa związanego z transportem drogowym. Jego posiadanie, to jeden z ważniejszych warunków niezbędnych do uzyskania licencji.

Przed przystąpieniem do egzaminu można zdobyć potrzebną wiedzę na specjalnym szkoleniu lub też przygotować się samodzielnie. Osoby, które maja doświadczenie w pracy w transporcie, posiadają już spory zasób wiedzy teoretycznej, ponieważ jest ona przydatna w codziennej pracy. Natomiast osoby, które dopiero zdobywają kwalifikacje, chcą założyć firmę transportową lub szukają pracy w transporcie i chcą zdobyć certyfikat kompetencji przewodnika, muszą włożyć sporo wysiłku w opanowanie materiału.

Obowiązek zdania egzaminu spoczywa wyłącznie na przewoźniku, czyli osobie zarządzającej firmą. W przypadku działalności jednoosobowej współmałżonek może być osobą zarządzającą czyli osobą która to posiada certyfikat( zgodnie z ustawa z dnia 5 kwietnia 2013r o transporcie drogowym. Zatem żona może bez zadnej umowy pełnić funkcję zarządzającego transportem o ile zda egzamin w ITS z wynikiem pozytywnym i otrzyma Certyfikat Kompetencji Zawodowych.Aby móc prowadzić tego typu działalność konieczne jest także posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej oraz dobrej reputacji (jest ona zachowana, gdy dany przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne).

Zakres wiadomości, które sprawdza egzamin jest bardzo szeroki. Obejmuje zagadnienia dotyczące transportu pochodzące z różnych branż:

  • prawo cywilne,
  • prawo handlowe,
  • prawo pracy i zagadnień socjalnych,
  • prawo podatkowe,
  • prawo celne i dewizowe,
  • prawo międzynarodowe dotyczące transportu rzeczy i osób,
  • organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem,
  • bezpieczeństwo ruchu,
  • standardy techniczne pojazdów służących do transportu osób i rzeczy.

Trzeba więc dobrze się orientować w takich dokumentach jak kodeks pracy, kodeks cywilny, kodeks spółek handlowych, ustawy o rachunkowości, o czasie pracy kierowców,. Potrzebna też jest umiejętność prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, znajomość przepisów i rozporządzeń dotyczących ruchu drogowego i transportu rzeczy i osób. Pomyślnie zdany egzamin gwarantuje otrzymanie certyfikatu kompetencji przewoźnika.

Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, istnieje kilka przypadków, w których przedsiębiorca może zostać zwolniony z posiadania certyfikatu. Licencje muszą uzyskać przewoźnicy wykonujący zarobkowy transport drogowy, z wyłączeniem:
– przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (w niezarobkowym przewozie drogowym),
– pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy,
– ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego.

Niedawno obowiązywał podział na cztery kategorie:
– krajowy transport drogowy osób,
– międzynarodowy transport drogowy osób,
– krajowy transport drogowy rzeczy,
– międzynarodowy transport drogowy rzeczy.

Obecnie jednak zastąpił go jeden rodzaj – Certyfikat Unijny/Wspólnotowy. Jeśli posiadasz Certyfikat Międzynarodowy wydany przed 4 grudnia 2011r , możesz zgłosić się do Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie z wnioskiem o wymianę dokumentu na nowy Certyfikat Unijny( oczywiście za opłatą).

Podstawa prawna certyfikacji przewoźników drogowych::
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE,
– Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r.  poz. 1907 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lipca 2013 r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 837),
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r.  w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U. poz. 916).

Aby móc pochwalić się tym dokumentem należy zdać egzamin państwowy. Organem upoważnionym do wydawania certyfikatu jest Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie w skrócie ITS. Od osób podchodzących do testu wymagana jest wiedza z zakresu transportu drogowego, prawa oraz zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Egzaminy dzielą się na dwie części: teoretyczną i problemową. Tylko odpowiednie przygotowanie i rozwiązywanie zdań mogą przynieść pozytywny rezultat. Warto zgłosić się na specjalne kursy przygotowujące do egzaminu, dzięki którym nauka stanie się prostsza i pozwoli na szybsze przyswojenie wiedzy a co idzie za tym otrzymanie wyniku pozytywnego i certyfikatu kompetencji.

Nowa oferta na transport przemysłowy maszyn

Oferta specjalna na przewóz maszyn lub transport z załadunkiem i wyładunkiem albo też częściowa lub kompleksowa usługa transportu przemysłowego. Szczegóły na stronie http://transport-pm.pl .

Motoryzacja w Polsce

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.