Certyfikat kompetencji zawodowych

Certyfikat kompetencji zawodowych

27 września 2018 0 przez UCTB.PL

Każdy przedsiębiorca zajmujący się prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na przewozie osób i rzeczy powinien mieć certyfikat kompetencji przewoźnika.

W dużych firmach taki dokument może posiadać tylko jedna osoba z zarządu. Certyfikat kompetencji przewoźnika jest niezbędny dla uzyskania licencji przewoźnika. Warunkiem otrzymania tego dokumentu jest zdanie egzaminu.

Certyfikat kompetencji zawodowych to dokument, który potwierdza kwalifikacje, wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa związanego z transportem drogowym. Jego posiadanie, to jeden z ważniejszych warunków niezbędnych do uzyskania licencji.

Przed przystąpieniem do egzaminu można zdobyć potrzebną wiedzę na specjalnym szkoleniu lub też przygotować się samodzielnie. Osoby, które maja doświadczenie w pracy w transporcie, posiadają już spory zasób wiedzy teoretycznej, ponieważ jest ona przydatna w codziennej pracy. Natomiast osoby, które dopiero zdobywają kwalifikacje, chcą założyć firmę transportową lub szukają pracy w transporcie i chcą zdobyć certyfikat kompetencji przewodnika, muszą włożyć sporo wysiłku w opanowanie materiału.

Obowiązek zdania egzaminu spoczywa wyłącznie na przewoźniku, czyli osobie zarządzającej firmą. W przypadku działalności jednoosobowej współmałżonek może być osobą zarządzającą czyli osobą która to posiada certyfikat( zgodnie z ustawa z dnia 5 kwietnia 2013r o transporcie drogowym. Zatem żona może bez zadnej umowy pełnić funkcję zarządzającego transportem o ile zda egzamin w ITS z wynikiem pozytywnym i otrzyma Certyfikat Kompetencji Zawodowych.Aby móc prowadzić tego typu działalność konieczne jest także posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej oraz dobrej reputacji (jest ona zachowana, gdy dany przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne).

Zakres wiadomości, które sprawdza egzamin jest bardzo szeroki. Obejmuje zagadnienia dotyczące transportu pochodzące z różnych branż:

  • prawo cywilne,
  • prawo handlowe,
  • prawo pracy i zagadnień socjalnych,
  • prawo podatkowe,
  • prawo celne i dewizowe,
  • prawo międzynarodowe dotyczące transportu rzeczy i osób,
  • organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem,
  • bezpieczeństwo ruchu,
  • standardy techniczne pojazdów służących do transportu osób i rzeczy.

Trzeba więc dobrze się orientować w takich dokumentach jak kodeks pracy, kodeks cywilny, kodeks spółek handlowych, ustawy o rachunkowości, o czasie pracy kierowców,. Potrzebna też jest umiejętność prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, znajomość przepisów i rozporządzeń dotyczących ruchu drogowego i transportu rzeczy i osób. Pomyślnie zdany egzamin gwarantuje otrzymanie certyfikatu kompetencji przewoźnika.

Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, istnieje kilka przypadków, w których przedsiębiorca może zostać zwolniony z posiadania certyfikatu. Licencje muszą uzyskać przewoźnicy wykonujący zarobkowy transport drogowy, z wyłączeniem:
– przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (w niezarobkowym przewozie drogowym),
– pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy,
– ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego.

Niedawno obowiązywał podział na cztery kategorie:
– krajowy transport drogowy osób,
– międzynarodowy transport drogowy osób,
– krajowy transport drogowy rzeczy,
– międzynarodowy transport drogowy rzeczy.

Obecnie jednak zastąpił go jeden rodzaj – Certyfikat Unijny/Wspólnotowy. Jeśli posiadasz Certyfikat Międzynarodowy wydany przed 4 grudnia 2011r , możesz zgłosić się do Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie z wnioskiem o wymianę dokumentu na nowy Certyfikat Unijny( oczywiście za opłatą).

Podstawa prawna certyfikacji przewoźników drogowych::
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE,
– Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r.  poz. 1907 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lipca 2013 r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 837),
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r.  w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U. poz. 916).

Aby móc pochwalić się tym dokumentem należy zdać egzamin państwowy. Organem upoważnionym do wydawania certyfikatu jest Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie w skrócie ITS. Od osób podchodzących do testu wymagana jest wiedza z zakresu transportu drogowego, prawa oraz zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Egzaminy dzielą się na dwie części: teoretyczną i problemową. Tylko odpowiednie przygotowanie i rozwiązywanie zdań mogą przynieść pozytywny rezultat. Warto zgłosić się na specjalne kursy przygotowujące do egzaminu, dzięki którym nauka stanie się prostsza i pozwoli na szybsze przyswojenie wiedzy a co idzie za tym otrzymanie wyniku pozytywnego i certyfikatu kompetencji.

Nowa oferta na transport przemysłowy maszyn

Oferta specjalna na przewóz maszyn lub transport z załadunkiem i wyładunkiem albo też częściowa lub kompleksowa usługa transportu przemysłowego. Szczegóły na stronie https://www.suda.com.pl/ .

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.