Certyfikat kompetencji zawodowych

Certyfikat kompetencji zawodowych

27 września 2018 0 przez UCTB.PL

Każdy przedsiębiorca zajmujący się prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na przewozie osób i rzeczy powinien mieć certyfikat kompetencji przewoźnika.

W dużych firmach taki dokument może posiadać tylko jedna osoba z zarządu. Certyfikat kompetencji przewoźnika jest niezbędny dla uzyskania licencji przewoźnika. Warunkiem otrzymania tego dokumentu jest zdanie egzaminu.

Certyfikat kompetencji zawodowych to dokument, który potwierdza kwalifikacje, wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa związanego z transportem drogowym. Jego posiadanie, to jeden z ważniejszych warunków niezbędnych do uzyskania licencji.

Przed przystąpieniem do egzaminu można zdobyć potrzebną wiedzę na specjalnym szkoleniu lub też przygotować się samodzielnie. Osoby, które maja doświadczenie w pracy w transporcie, posiadają już spory zasób wiedzy teoretycznej, ponieważ jest ona przydatna w codziennej pracy. Natomiast osoby, które dopiero zdobywają kwalifikacje, chcą założyć firmę transportową lub szukają pracy w transporcie i chcą zdobyć certyfikat kompetencji przewodnika, muszą włożyć sporo wysiłku w opanowanie materiału.

Obowiązek zdania egzaminu spoczywa wyłącznie na przewoźniku, czyli osobie zarządzającej firmą. W przypadku działalności jednoosobowej współmałżonek może być osobą zarządzającą czyli osobą która to posiada certyfikat( zgodnie z ustawa z dnia 5 kwietnia 2013r o transporcie drogowym. Zatem żona może bez zadnej umowy pełnić funkcję zarządzającego transportem o ile zda egzamin w ITS z wynikiem pozytywnym i otrzyma Certyfikat Kompetencji Zawodowych.Aby móc prowadzić tego typu działalność konieczne jest także posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej oraz dobrej reputacji (jest ona zachowana, gdy dany przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne).

Zakres wiadomości, które sprawdza egzamin jest bardzo szeroki. Obejmuje zagadnienia dotyczące transportu pochodzące z różnych branż:

  • prawo cywilne,
  • prawo handlowe,
  • prawo pracy i zagadnień socjalnych,
  • prawo podatkowe,
  • prawo celne i dewizowe,
  • prawo międzynarodowe dotyczące transportu rzeczy i osób,
  • organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem,
  • bezpieczeństwo ruchu,
  • standardy techniczne pojazdów służących do transportu osób i rzeczy.

Trzeba więc dobrze się orientować w takich dokumentach jak kodeks pracy, kodeks cywilny, kodeks spółek handlowych, ustawy o rachunkowości, o czasie pracy kierowców,. Potrzebna też jest umiejętność prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, znajomość przepisów i rozporządzeń dotyczących ruchu drogowego i transportu rzeczy i osób. Pomyślnie zdany egzamin gwarantuje otrzymanie certyfikatu kompetencji przewoźnika.

Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, istnieje kilka przypadków, w których przedsiębiorca może zostać zwolniony z posiadania certyfikatu. Licencje muszą uzyskać przewoźnicy wykonujący zarobkowy transport drogowy, z wyłączeniem:
– przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (w niezarobkowym przewozie drogowym),
– pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy,
– ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego.

Niedawno obowiązywał podział na cztery kategorie:
– krajowy transport drogowy osób,
– międzynarodowy transport drogowy osób,
– krajowy transport drogowy rzeczy,
– międzynarodowy transport drogowy rzeczy.

Obecnie jednak zastąpił go jeden rodzaj – Certyfikat Unijny/Wspólnotowy. Jeśli posiadasz Certyfikat Międzynarodowy wydany przed 4 grudnia 2011r , możesz zgłosić się do Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie z wnioskiem o wymianę dokumentu na nowy Certyfikat Unijny( oczywiście za opłatą).

Podstawa prawna certyfikacji przewoźników drogowych::
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE,
– Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r.  poz. 1907 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lipca 2013 r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 837),
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r.  w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U. poz. 916).

Aby móc pochwalić się tym dokumentem należy zdać egzamin państwowy. Organem upoważnionym do wydawania certyfikatu jest Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie w skrócie ITS. Od osób podchodzących do testu wymagana jest wiedza z zakresu transportu drogowego, prawa oraz zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Egzaminy dzielą się na dwie części: teoretyczną i problemową. Tylko odpowiednie przygotowanie i rozwiązywanie zdań mogą przynieść pozytywny rezultat. Warto zgłosić się na specjalne kursy przygotowujące do egzaminu, dzięki którym nauka stanie się prostsza i pozwoli na szybsze przyswojenie wiedzy a co idzie za tym otrzymanie wyniku pozytywnego i certyfikatu kompetencji.

Nowa oferta na transport przemysłowy maszyn

Oferta specjalna na przewóz maszyn lub transport z załadunkiem i wyładunkiem albo też częściowa lub kompleksowa usługa transportu przemysłowego. Szczegóły na stronie https://www.suda.com.pl/ .

Motoryzacja w Polsce

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.