Zakup używanego samochodu

Zakup używanego samochodu

20 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Czy opłaca się kupić używane auto?

Bardzo często pierwszym samochodem, kupowanym przez świeżo upieczonego kierowcę,
jest pojazd z drugiej albo z trzeciej ręki. Pozwala to sporo zaoszczędzić, a także zyskać
pewność, że nawet nieostrożna (odpukać!) jazda nie spowoduje natychmiastowego
bankructwa. Rynek aut używanych ma się dobrze i obecnie nie ma większego problemu z
nabyciem takiego samochodu czy to na giełdzie, czy to bezpośrednio od poprzedniego
właściciela. Można również rozważyć sprowadzenie pojazdu zza granicy. Transakcja bardzo
się opłaci, jeśli zweryfikujemy jakość oferowanego auta. Sprzedawcy starają się zyskać jak
najwięcej, niekoniecznie tyle samo dając w zamian, czyli łatwo jest naciąć się na nieuczciwe
procedury typu cofanie licznika przejechanych kilometrów, „wyklepywanie” blachy po

różnego rodzaju stłuczkach, ukrywanie rdzy na karoserii. Często samochody używane mają
też pewne defekty wymagające wykonania kosztownej naprawy. Klient, jeśli o tym nie wie,
będzie skłonny zapłacić więcej, stąd ukrywa się przed nim ów fakt aż do momentu zakupu.
Jeśli będzie życzył sobie przegląd w warsztacie, zrobi to zaprzyjaźniony i oczywiście równie
nieuczciwy mechanik – na końcu poświadczy, że wszystko jest ok.

Kupuj z kimś

Niedoświadczone osoby powinny kupować auto w asyście bardziej doświadczonych
kierowców. Przy braku kogoś takiego dobrym wyjściem będzie wizyta w niezależnym
warsztacie samochodowym, którego pracownicy nie mają żadnej umowy z nieuczciwym
właścicielem auta. Przegląd powinien być jak najbardziej dokładny, zwłaszcza jeśli pojazd
zdradza podejrzane objawy lub jest oferowany w cenie podobnej do nowego auta.

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.