Autolawety

Autolawety

28 grudnia 2017 0 przez UCTB.PL

Autolaweta to wyspecjalizowany pojazd do transportu samochodów, maszyn i innych ładunków, dzięki autolawecie można bezpiecznie podróżować z różnymi ładunkami. Autolaweta to idealne rozwiązanie w transporcie niektórych opisanych powyżej elementów.

Autolawetę można prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B.

Laweta i autolaweta służą do przewozu różnych maszyn i pojazdów. Tak samo mogą być wykorzystywane przez pomoc drogową czy też oferowane w wypożyczalniach. Zdecydowana większość postrzega tego typu środki przewozowe jako jedno i to samo, a wcale tak nie jest.

Na samym początku pojawiły się lawety. Poniekąd są to nowocześniejsze wersje znanych wszystkim z dawnych czasów wozów. Przez kolejne lata używania standardowych lawet zaczęto jednak zauważać ich znaczne wady konstrukcyjne. Z jednej strony możliwości montażu do danego typu pojazdu były dość duże, jednakże istniało bardzo poważne ryzyko urwania się haka, który mógł być mocniej wyeksploatowany. Kolejnym ważnym czynnikiem było zachowanie się lawety na drodze. Otóż po najechaniu na nierówności zaczynała ona podskakiwać i bujać się w różnych kierunkach, co stwarzało bardzo duże niebezpieczeństwo. Nie oferowała również zbyt dużej mobilności, a skręcanie jest wtedy mocno utrudnione.

Wszystko zmieniło się wtedy, kiedy pojawiły się autolawety. Zniwelowała ona wyżej opisane wady standardowej lawety, a na rynku pojawiały się instytucje takie jak autolaweta wynajem warszawa (dla użytkowników ze stolicy), które proponują wypożyczenie pojazdu na bardzo dogodnych warunkach. Autolaweta jest bardzo stabilna i nawet na nierównym terenie bardzo dobrze sobie radzi. Zespolenie części transportowej z kokpitem wpłynęło przede wszystkim na wielkie ułatwienie wykonywania wszelakich manewrów na drodze. Teraz nawet cofanie nie jest już żądnym problemem.

Właśnie z tego względu zdecydowana część firm przestała korzystać z lawet, przerzucając się na autolawety. Szczególnie widać to w przypadku pomocy drogowej.

Potrzebujesz awaryjnego zasilania prądu? Sprawdź wypożyczalnię agregatów prądotwórczych Power Factory z Warszawy. Agregat wynajem.

Motoryzacja w Polsce

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.