Autolawety

Autolawety

28 grudnia 2017 0 przez UCTB.PL

Autolaweta to wyspecjalizowany pojazd do transportu samochodów, maszyn i innych ładunków, dzięki autolawecie można bezpiecznie podróżować z różnymi ładunkami. Autolaweta to idealne rozwiązanie w transporcie niektórych opisanych powyżej elementów.

Autolawetę można prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B.

Laweta i autolaweta służą do przewozu różnych maszyn i pojazdów. Tak samo mogą być wykorzystywane przez pomoc drogową czy też oferowane w wypożyczalniach. Zdecydowana większość postrzega tego typu środki przewozowe jako jedno i to samo, a wcale tak nie jest.

Na samym początku pojawiły się lawety. Poniekąd są to nowocześniejsze wersje znanych wszystkim z dawnych czasów wozów. Przez kolejne lata używania standardowych lawet zaczęto jednak zauważać ich znaczne wady konstrukcyjne. Z jednej strony możliwości montażu do danego typu pojazdu były dość duże, jednakże istniało bardzo poważne ryzyko urwania się haka, który mógł być mocniej wyeksploatowany. Kolejnym ważnym czynnikiem było zachowanie się lawety na drodze. Otóż po najechaniu na nierówności zaczynała ona podskakiwać i bujać się w różnych kierunkach, co stwarzało bardzo duże niebezpieczeństwo. Nie oferowała również zbyt dużej mobilności, a skręcanie jest wtedy mocno utrudnione.

Wszystko zmieniło się wtedy, kiedy pojawiły się autolawety. Zniwelowała ona wyżej opisane wady standardowej lawety, a na rynku pojawiały się instytucje takie jak autolaweta wynajem warszawa (dla użytkowników ze stolicy), które proponują wypożyczenie pojazdu na bardzo dogodnych warunkach. Autolaweta jest bardzo stabilna i nawet na nierównym terenie bardzo dobrze sobie radzi. Zespolenie części transportowej z kokpitem wpłynęło przede wszystkim na wielkie ułatwienie wykonywania wszelakich manewrów na drodze. Teraz nawet cofanie nie jest już żądnym problemem.

Właśnie z tego względu zdecydowana część firm przestała korzystać z lawet, przerzucając się na autolawety. Szczególnie widać to w przypadku pomocy drogowej.

Potrzebujesz awaryjnego zasilania prądu? Sprawdź wypożyczalnię agregatów prądotwórczych Power Factory z Warszawy. Agregat wynajem.

Motoryzacja w Polsce

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.