Wszystkowiedzący mechanik? Niekoniecznie…

Wszystkowiedzący mechanik? Niekoniecznie…

4 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Mechanik może czegoś nie dopilnować

Przeciętny kierowca odwiedza warsztat samochodowy minimum raz w roku, a przeważnie
częściej. Dla dobra auta i oszczędzenia niepotrzebnych kosztów warto pilnować regularności
takowych wizyt, jak również weryfikować, co w ramach przegląd czy serwisu robi mechanik.
W większości warsztatów pracują osoby z pasją, które testują i naprawiają samochody
klientów tak, jakby były to ich własne auta. Nie zawsze jednak trafimy na kogoś takiego albo
też pracownik nie będzie miał czasu zająć się pojazdem na tyle dokładnie, by sprawdzić
wszystko. Trzeba więc mieć na uwadze, że czasami to właśnie kierowca musi wyrazić
konkretne życzenie dotyczące naprawy czy dowolnej innej czynności. Jeśli przy okazji
wybierzemy dobry warsztat, możemy liczyć na tanią usługę i przy okazji odświeżenie
pojazdu, modyfikację zużywających się elementów itd.

Na co zwrócić uwagę?

Istnieje kilka problemów, które mogą zostać pominięte podczas standardowego przeglądu.
Niektóre czynności są zbyt skomplikowane w stosunku do możliwego kosztu, innych nie
wykonuje się bez wyraźnych wytycznych. Wśród takich prac wymienić można przegląd i
pomiar luzów zaworowych, usunięcie starego filtra benzyny i wymienienie go na nowy,
ocena kondycji płynu hamulcowego, sprawdzenie jakości amortyzatorów. Przeglądy najlepiej zlecać minimum co pięć lat, w praktyce można częściej, zwłaszcza jeśli mamy zaufany
warsztat i zespół dobrych mechaników. Będą mogli doradzić dogodny termin następnej
wizyty, oceniając stan zużywania się samochodu.

Motoryzacja w Polsce

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.