Wszystkowiedzący mechanik? Niekoniecznie…

Wszystkowiedzący mechanik? Niekoniecznie…

4 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Mechanik może czegoś nie dopilnować

Przeciętny kierowca odwiedza warsztat samochodowy minimum raz w roku, a przeważnie
częściej. Dla dobra auta i oszczędzenia niepotrzebnych kosztów warto pilnować regularności
takowych wizyt, jak również weryfikować, co w ramach przegląd czy serwisu robi mechanik.
W większości warsztatów pracują osoby z pasją, które testują i naprawiają samochody
klientów tak, jakby były to ich własne auta. Nie zawsze jednak trafimy na kogoś takiego albo
też pracownik nie będzie miał czasu zająć się pojazdem na tyle dokładnie, by sprawdzić
wszystko. Trzeba więc mieć na uwadze, że czasami to właśnie kierowca musi wyrazić
konkretne życzenie dotyczące naprawy czy dowolnej innej czynności. Jeśli przy okazji
wybierzemy dobry warsztat, możemy liczyć na tanią usługę i przy okazji odświeżenie
pojazdu, modyfikację zużywających się elementów itd.

Na co zwrócić uwagę?

Istnieje kilka problemów, które mogą zostać pominięte podczas standardowego przeglądu.
Niektóre czynności są zbyt skomplikowane w stosunku do możliwego kosztu, innych nie
wykonuje się bez wyraźnych wytycznych. Wśród takich prac wymienić można przegląd i
pomiar luzów zaworowych, usunięcie starego filtra benzyny i wymienienie go na nowy,
ocena kondycji płynu hamulcowego, sprawdzenie jakości amortyzatorów. Przeglądy najlepiej zlecać minimum co pięć lat, w praktyce można częściej, zwłaszcza jeśli mamy zaufany
warsztat i zespół dobrych mechaników. Będą mogli doradzić dogodny termin następnej
wizyty, oceniając stan zużywania się samochodu.

Motoryzacja w Polsce

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.