Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

Jak sobie poradzić ze zmęczeniem podczas długiej jazdy?

13 listopada 2017 2 przez UCTB.PL

Odsuń od siebie senność i dojedź bezpiecznie do celu

Jadąc w długą podróż, warto starać się o zapewnienie sobie odpowiednio długich przerw na
zregenerowanie organizmu. Pamiętać trzeba o przynajmniej kilku godzinach snu, a jeśli jest
wymóg, żeby jak najszybciej dojechać na miejsce, najlepiej będzie znaleźć sobie zmiennika.
Reagować należy także w każdym momencie, gdy zaczniemy odczuwać znużenie, pieczenie
oczu, pojawi się ziewanie i chęć zdrzemnięcia się. W takich sytuacjach pomaga np. wyjście na
chwilę z auta i seria ćwiczeń rozciągających. Przeważnie już sam kontakt ze świeżym
powietrzem może na trochę orzeźwić, zwłaszcza jeśli wewnątrz auta jest sporo cieplej, a na
zewnątrz rześko i przyjemnie. Takie przerwy warto robić co pewien czas, gdyż nawet
chwilowa utrata koncentracji podczas jazdy może kosztować kogoś życie. Dobrze jest też
usunąć ze swojego otoczenia wszystko, co działa relaksująco i usypiająco – zamiast
spokojnych ballad można słuchać szybkich kawałków, zamiast dogrzewać się klimatyzacją
otworzyć na moment okno.

Moc kofeiny (i nie tylko)

Niektórzy kierowcy z brakiem koncentracji za kółkiem walczą za pomocą regularnych przerw
na kawę lub jakiś napój energetyczny. To całkiem dobry pomysł, ale co lepiej wybrać?
Znacznie zdrowsza jest kawa, gdyż większość napoi energetycznych oferuje organizmowi nie
tylko kofeinę i taurynę, ale również różne chemiczne dodatki. Można też zdecydować się na
produkty zawierające guaraninę, która znacznie dłużej „uwalnia się” i zapewnia długofalowy
efekt. Dużo jednak zależy od organizmu.

Motoryzacja w Polsce

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.