Co się dzieje z samochodami zimą?

Co się dzieje z samochodami zimą?

18 października 2017 2 przez UCTB.PL

Najczęstsze przyczyny zimowych awarii

Zima to dość trudny czas dla kierowców, choćby z uwagi na niekorzystne warunki drogowe,
czyli częste opady śniegu, marznącego deszczu utrudniające poruszanie się. Spory problem
stanowi też niższa temperatura, niejednokrotnie sporo poniżej zera. Narażenie samochodu
na taką temperaturę nawet przez niezbyt długi czas może skończyć się awarią albo
chwilowymi problemami z odpowiednią mobilnością pojazdu. Intensywne opady śniegu, jak i
też efekt zamarzającego śniegu na karoserii i innych elementach auta również powodują
trudności z właściwym użytkowaniem. Zdarza się na przykład, że samochód pozostawiony na
przypadkowym parkingu, w niewłaściwych warunkach będzie niestabilny podczas jazdy.

Kierowca może odczuwać tzw. niewyważenie kół. Jest to spowodowane nabiciem się
twardniejącego śniegu i lodu w obręcze kuł. Chociaż problem jest dokuczliwy, naprawia się
sam, kiedy tylko lód i śnieg się roztopią. Inny tego typu kłopot to utrudnione zmienianie
biegów. Może towarzyszyć jeździe podczas wszystkich zimowych miesięcy, kiedy
temperatura na zewnątrz jest niska i będzie wpływała również na temperaturę oleju w aucie.
Niektórzy kierowcy skarżą się też na dziwne odgłosy lub zachowanie auta, np. skrzypienie,
trzeszczenie, dym o intensywnej barwie wydobywający się z układu wydechowego głównie
przy ruszaniu. To głównie wynika z obecności pary wodnej wewnątrz pojazdu.

Jak zapobiegać?

Niektórych problemów nie da się uniknąć, ale na szczęście nie są zbyt poważne. Przy
świadomości, z czego wynikają, można spokojnie przejść nad nimi do porządku dziennego.
Trzeba jednak dbać o samochód i starać się zimą nie zostawiać go narażonego na
długotrwały wpływ niskiej temperatury.

Motoryzacja w Polsce

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.