BENTAYGA ODYSSEAN EDITION – NAJBARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONY SUV W HISTORII MARKI BENTLEY

BENTAYGA ODYSSEAN EDITION – NAJBARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONY SUV W HISTORII MARKI BENTLEY

8 listopada 2022 0 przez UCTB.PL
  • Bentley uzupełnia portfolio o kolejną wersję Bentaygi – w modelu Odyssean Edition poza napędem hybrydowym wykorzystano także liczne rozwiązania przyjazne dla środowiska, co czyni go najbardziej zrównoważonym SUV-em w historii brytyjskiej marki.
  • Samochód został wyposażony w 3-litrowy hybrydowy silnik V6 o mocy 468 KM, który pozwoli mu rozpędzić się od 0 do 100 km w zaledwie 5,3 sekundy.
  • Akumulator o pojemności 18 kWh zapewni bezemisyjny zasięg pojazdu do co najmniej 45 km w cyklu WLTP.
  • Model będzie ograniczony do zaledwie 70 egzemplarzy na całym świecie, w sprzedaży pojawi się w listopadzie.

Do rodziny luksusowych SUV-ów marki Bentley dołącza nowy hybrydowy model – Bentayga Odyssean Edition. Limitowana edycja koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i będzie ograniczona do zaledwie 70 egzemplarzy. Obecnie już połowa gamy modelowej brytyjskiego producenta jest dostępna w wersji hybrydowej.

Połączenie silnika spalinowego V6, napędu elektrycznego oraz zmodernizowanego akumulatora o mocy 18,0 kWh zapewniają nowej Bentaydze niezwykłe spektrum osiągów, od cichego, bezemisyjnego trybu EV po ekscytujące przyspieszenie przy pełnym otwarciu przepustnicy, z zasięgiem wyłącznie elektrycznym poprawionym do co najmniej 45 km w cyklu WLTP.

Samochód został wyposażony w 3-litrowy silnik benzynowy TFSI V6 i prądnicę elektryczną o mocy 100 kW, które zapewniają mu łączną moc 468 KM i

pozwolą mu rozpędzić się od 0 do 100 km w zaledwie 5,3 sekundy. Maksymalna prędkość SUV-a wyniesie 254 km/h, a wrażenia z jazdy zostaną spotęgowane dzięki hybrydowemu układowi napędowemu, który bez opóźnień umożliwia dostarczenie pełnego momentu obrotowego.

Model Odyssean Edition został wyposażony także w inne rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. Wewnątrz kabiny wykorzystano fornir Koa – materiał o otwartych porach,  który zużywa aż o 90% mniej lakieru niż forniry o wysokim połysku, a deski rozdzielcze i listwy boczne wykończono minimalistycznym fornirem Piano Linen.

Najwyższy komfort w standardzie

Podobnie jak w przypadku modeli Azure firmy Bentley, wersja Odyssean stawia na pierwszym miejscu dobre samopoczucie i komfort pasażerów.

Luksusowy SUV został wyposażony w komfortowe przednie fotele z 22-stopniową regulacją oraz funkcją ogrzewania i wentylacji, która umożliwia utrzymanie optymalnej temperatury ciała kierowcy i pasażera.

Poczucie bezpieczeństwa i relaksu wzmacniają liczne systemy wspomagające kierowcę, m.in. tempomat adaptacyjny, asystenta pasa ruchu oraz system Bentley Safeguard.

Wydajny technologicznie

Aby efektywnie zarządzać zużyciem baterii podczas podróży, nowa hybrydowa Bentayga posiada dedykowany przycisk, który umożliwia kontrolę nad trzema trybami: EV Drive, Hybrid Mode i Hold Mode.

Tryb EV Drive włącza się natychmiast po uruchomieniu samochodu, maksymalizując wrażenia z jazdy na napędzie elektrycznym. Jest to idealne rozwiązanie na krótsze podróże.

Tryb Hybrid zwiększa wydajność i zasięg pojazdu, wykorzystując dane z inteligentnego systemu nawigacyjnego. Opcja ta jest odpowiednia przede wszystkim na dłuższe podróże. System umożliwia automatyczny wybór trybu jazdy, odpowiedni do poszczególnych etapów podróży – wprowadzając miejsce docelowe, samochód będzie stale obliczał najbardziej efektywne wykorzystanie baterii i magazynował energię elektryczną na odcinkach podróży, na których jest ona najbardziej przydatna.  Gdy pojazd dotrze do celu, ładowanie pokładowe zostanie zredukowane do zera, maksymalizując ogólną wydajność.

Tryb Hold równoważy moc silnika i energii elektrycznej, aby utrzymać wysoki poziom ładowania akumulatora.

Zelektryfikowana przyszłość

Edycja Odyssean po raz pierwszy została wprowadzona przez brytyjskiego producenta w 2021 r. w rodzinie Flying Spur, czerpiąc inspirację z samochodu koncepcyjnego EXP 100 GT, który zdefiniował wizję luksusowej mobilności firmy Bentley w 2035 r. w ramach strategii Beyond100.

Do 2025 r. pełna gama marki Bentley będzie oferowana z hybrydowymi układami napędowymi, co zbiegnie się z wprowadzeniem na rynek pierwszego w historii firmy z Crewe samochodu elektrycznego.

Bentayga Odyssean Edition trafi do oferty w listopadzie. Rozpoczęcie produkcji modelu  zaplanowano na pierwszy kwartał 2023 roku.

O marce

Bentley Motors to jedna z najbardziej pożądanych marek samochodów luksusowych na świecie. W siedzibie firmy w Crewe znajdują się wszystkie działy marki – projektowania, R&D, mechaniki oraz cztery linie produkcyjne modeli: Continental, Flying Spur, Bentayga i Mulsanne. Połączenie wyrafinowanego rzemiosła, opartego na umiejętnościach przekazywanych z pokolenia na pokolenie, z inżynierską biegłością oraz najnowocześniejszą technologią stanowi wyróżnik Bentleya jako jednej z brytyjskich marek samochodów luksusowych. Bentley stanowi przykład brytyjskiego wytwórstwa wysokiej jakości w najlepszym wydaniu. W zakładach w Crewe pracuje około 4 000 osób. W Polsce oficjalni dealerzy samochodów Bentley znajdują się w Warszawie i Katowicach.

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.