BENTAYGA ODYSSEAN EDITION – NAJBARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONY SUV W HISTORII MARKI BENTLEY

BENTAYGA ODYSSEAN EDITION – NAJBARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONY SUV W HISTORII MARKI BENTLEY

8 listopada 2022 0 przez UCTB.PL
  • Bentley uzupełnia portfolio o kolejną wersję Bentaygi – w modelu Odyssean Edition poza napędem hybrydowym wykorzystano także liczne rozwiązania przyjazne dla środowiska, co czyni go najbardziej zrównoważonym SUV-em w historii brytyjskiej marki.
  • Samochód został wyposażony w 3-litrowy hybrydowy silnik V6 o mocy 468 KM, który pozwoli mu rozpędzić się od 0 do 100 km w zaledwie 5,3 sekundy.
  • Akumulator o pojemności 18 kWh zapewni bezemisyjny zasięg pojazdu do co najmniej 45 km w cyklu WLTP.
  • Model będzie ograniczony do zaledwie 70 egzemplarzy na całym świecie, w sprzedaży pojawi się w listopadzie.

Do rodziny luksusowych SUV-ów marki Bentley dołącza nowy hybrydowy model – Bentayga Odyssean Edition. Limitowana edycja koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i będzie ograniczona do zaledwie 70 egzemplarzy. Obecnie już połowa gamy modelowej brytyjskiego producenta jest dostępna w wersji hybrydowej.

Połączenie silnika spalinowego V6, napędu elektrycznego oraz zmodernizowanego akumulatora o mocy 18,0 kWh zapewniają nowej Bentaydze niezwykłe spektrum osiągów, od cichego, bezemisyjnego trybu EV po ekscytujące przyspieszenie przy pełnym otwarciu przepustnicy, z zasięgiem wyłącznie elektrycznym poprawionym do co najmniej 45 km w cyklu WLTP.

Samochód został wyposażony w 3-litrowy silnik benzynowy TFSI V6 i prądnicę elektryczną o mocy 100 kW, które zapewniają mu łączną moc 468 KM i

pozwolą mu rozpędzić się od 0 do 100 km w zaledwie 5,3 sekundy. Maksymalna prędkość SUV-a wyniesie 254 km/h, a wrażenia z jazdy zostaną spotęgowane dzięki hybrydowemu układowi napędowemu, który bez opóźnień umożliwia dostarczenie pełnego momentu obrotowego.

Model Odyssean Edition został wyposażony także w inne rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. Wewnątrz kabiny wykorzystano fornir Koa – materiał o otwartych porach,  który zużywa aż o 90% mniej lakieru niż forniry o wysokim połysku, a deski rozdzielcze i listwy boczne wykończono minimalistycznym fornirem Piano Linen.

Najwyższy komfort w standardzie

Podobnie jak w przypadku modeli Azure firmy Bentley, wersja Odyssean stawia na pierwszym miejscu dobre samopoczucie i komfort pasażerów.

Luksusowy SUV został wyposażony w komfortowe przednie fotele z 22-stopniową regulacją oraz funkcją ogrzewania i wentylacji, która umożliwia utrzymanie optymalnej temperatury ciała kierowcy i pasażera.

Poczucie bezpieczeństwa i relaksu wzmacniają liczne systemy wspomagające kierowcę, m.in. tempomat adaptacyjny, asystenta pasa ruchu oraz system Bentley Safeguard.

Wydajny technologicznie

Aby efektywnie zarządzać zużyciem baterii podczas podróży, nowa hybrydowa Bentayga posiada dedykowany przycisk, który umożliwia kontrolę nad trzema trybami: EV Drive, Hybrid Mode i Hold Mode.

Tryb EV Drive włącza się natychmiast po uruchomieniu samochodu, maksymalizując wrażenia z jazdy na napędzie elektrycznym. Jest to idealne rozwiązanie na krótsze podróże.

Tryb Hybrid zwiększa wydajność i zasięg pojazdu, wykorzystując dane z inteligentnego systemu nawigacyjnego. Opcja ta jest odpowiednia przede wszystkim na dłuższe podróże. System umożliwia automatyczny wybór trybu jazdy, odpowiedni do poszczególnych etapów podróży – wprowadzając miejsce docelowe, samochód będzie stale obliczał najbardziej efektywne wykorzystanie baterii i magazynował energię elektryczną na odcinkach podróży, na których jest ona najbardziej przydatna.  Gdy pojazd dotrze do celu, ładowanie pokładowe zostanie zredukowane do zera, maksymalizując ogólną wydajność.

Tryb Hold równoważy moc silnika i energii elektrycznej, aby utrzymać wysoki poziom ładowania akumulatora.

Zelektryfikowana przyszłość

Edycja Odyssean po raz pierwszy została wprowadzona przez brytyjskiego producenta w 2021 r. w rodzinie Flying Spur, czerpiąc inspirację z samochodu koncepcyjnego EXP 100 GT, który zdefiniował wizję luksusowej mobilności firmy Bentley w 2035 r. w ramach strategii Beyond100.

Do 2025 r. pełna gama marki Bentley będzie oferowana z hybrydowymi układami napędowymi, co zbiegnie się z wprowadzeniem na rynek pierwszego w historii firmy z Crewe samochodu elektrycznego.

Bentayga Odyssean Edition trafi do oferty w listopadzie. Rozpoczęcie produkcji modelu  zaplanowano na pierwszy kwartał 2023 roku.

O marce

Bentley Motors to jedna z najbardziej pożądanych marek samochodów luksusowych na świecie. W siedzibie firmy w Crewe znajdują się wszystkie działy marki – projektowania, R&D, mechaniki oraz cztery linie produkcyjne modeli: Continental, Flying Spur, Bentayga i Mulsanne. Połączenie wyrafinowanego rzemiosła, opartego na umiejętnościach przekazywanych z pokolenia na pokolenie, z inżynierską biegłością oraz najnowocześniejszą technologią stanowi wyróżnik Bentleya jako jednej z brytyjskich marek samochodów luksusowych. Bentley stanowi przykład brytyjskiego wytwórstwa wysokiej jakości w najlepszym wydaniu. W zakładach w Crewe pracuje około 4 000 osób. W Polsce oficjalni dealerzy samochodów Bentley znajdują się w Warszawie i Katowicach.

Motoryzacja w Polsce

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.