Co się dzieje z samochodami zimą?

Co się dzieje z samochodami zimą?

18 października 2017 2 przez UCTB.PL

Najczęstsze przyczyny zimowych awarii

Zima to dość trudny czas dla kierowców, choćby z uwagi na niekorzystne warunki drogowe,
czyli częste opady śniegu, marznącego deszczu utrudniające poruszanie się. Spory problem
stanowi też niższa temperatura, niejednokrotnie sporo poniżej zera. Narażenie samochodu
na taką temperaturę nawet przez niezbyt długi czas może skończyć się awarią albo
chwilowymi problemami z odpowiednią mobilnością pojazdu. Intensywne opady śniegu, jak i
też efekt zamarzającego śniegu na karoserii i innych elementach auta również powodują
trudności z właściwym użytkowaniem. Zdarza się na przykład, że samochód pozostawiony na
przypadkowym parkingu, w niewłaściwych warunkach będzie niestabilny podczas jazdy.

Kierowca może odczuwać tzw. niewyważenie kół. Jest to spowodowane nabiciem się
twardniejącego śniegu i lodu w obręcze kuł. Chociaż problem jest dokuczliwy, naprawia się
sam, kiedy tylko lód i śnieg się roztopią. Inny tego typu kłopot to utrudnione zmienianie
biegów. Może towarzyszyć jeździe podczas wszystkich zimowych miesięcy, kiedy
temperatura na zewnątrz jest niska i będzie wpływała również na temperaturę oleju w aucie.
Niektórzy kierowcy skarżą się też na dziwne odgłosy lub zachowanie auta, np. skrzypienie,
trzeszczenie, dym o intensywnej barwie wydobywający się z układu wydechowego głównie
przy ruszaniu. To głównie wynika z obecności pary wodnej wewnątrz pojazdu.

Jak zapobiegać?

Niektórych problemów nie da się uniknąć, ale na szczęście nie są zbyt poważne. Przy
świadomości, z czego wynikają, można spokojnie przejść nad nimi do porządku dziennego.
Trzeba jednak dbać o samochód i starać się zimą nie zostawiać go narażonego na
długotrwały wpływ niskiej temperatury.

Motoryzacja w Polsce

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.